Ipad

Vi tycker om att skapa egna berättelser,sagor och spel när vi arbetar med Ipaden. Det finns så många roliga appar att använda sig utav. Här ger vi tipps på hur vi arbetat med några olika appar.

3D avatar creator

I den här appen kan vi göra bildspel och filmer med en tredimensionell figur. I ett första steg skapas en avatar som sedan sätts in valda bilder.

Följande tre val går att göra i appen:

Ta en bild direkt med iPadens kamera.
Välja en av appens inbyggda bakgrunder.
Hämta en bild från kamerarullen.

När bakgrundsbilen är vald från kamerarullen är det bara att börja spela in! När man känner sig nöjd med inspelningen sparas bild och ljud på kamerarullen.

I filmen nedan har vi valt att hämta bilder som handlar om klassens arbete med tema hösten. Eleverna är med och tar foton på årstidsväxlingarna och många gånger kan det vara lättare att uttrycka sig genom bilder. Avataren på bilderna sammanfattar arbetet och visar olika uppgifter som vi har arbetat med, ett utmärkt sätt att tillsammans reflektera över vad vi gjort och lärt oss. Det är också ett utmärkt sätt att bearbeta och ta till sig information. Elever på särskolan kan behöva lite extra tid att ta till sig kunskaper och den tiden får de när de kan se filmerna flera gånger.

Avataren sätts in i de olika bilderna som sedan sparas i kamerarullen. Bilderna hämtas alltså från kamerarullen och sparas en gång till, den här gången med en talande avatar.Jag har sedan valt att sätta ihop de olika bilderna till en film i moviemaker. Vi har sammanfattat flera utav våra temaarbeten med hjälp utav 3D Avatar creator.

 

 

I appen Sock puppets gör eleverna egna dockteatrar.

 

I appen Puppets pals gör vi egna dockteatrar:

Du får välja skådespelare och bakgrund och spela in din egen teaterpjäs. Figurerna flyttar du genom att dra med fingrarna runt på scenen.

I gratisversionen ingår några olika bakrunder och figurer. Men vid köp utav Director´s cut finns fler figurer att välja på och möjligheten att ta foton och lägga in egna bakgrunder och figurer.

I arbetet med att spela i berättelser i Puppet pals använder vi ibland kommunikationskartor som stöd i berättandet. Vi tittar och pekar tillsammans på kartan under tiden som vi spelar in sagan. Vi brukar låta alla elever välja ut en saga som de får dela med sig utav på klassens egna blogg.

 

I appen Toontastic kan vi göra animerade filmer.

Vi har tillexempel valt att presentera oss med hjälp utav den här appen på klassens blogg ( se länk nedan). Det finns många användningsområden för appen som är enkel att använda. Det går att göra egna sagor, berätta om ett temaarbete i skolan, räknesagor och mycket annat. Vi har ibland improviserat när vi gjort sagor men även förberett oss och skrivit ”manus” innan vi börjar inspelningen. Appen har många olika bakgrunder och figurer att välja mellan, vilket verkligen lockar eleverna till att berätta och spela in sagor.Klicka på länken här. 023

 

TinyTap

Vi har gjort flera egna spel och berättelser i appen. För att ytterligare träna på det vi arbetar med i skolan kan vi göra egna spel och sagor som förstärker olika arbetsmoment. Eleverna kan vara delaktiga och skapa de också!

När du har loggat in dig på TinTap med mailadress och lösenord kan du ta del av miljontals andra spel samt skapa egna. Vill du skapa ett eget spel klickar du på Create längst ner i mitten på skärmen, sedan är det bara att sätta igång och välja mellan olika bilder, färger och material. När ditt spel är färdigt kan du välja att spara privat eller så att andra som har appen kan ta del utav det.

Vi har gjort spel och berättelser där eleverna varit delaktiga och gjort det mesta själva, som att bestämma innehåll, välja bilder och berätta. En del spel har personalen gjort utifrån vad vi arbetar med i skolan, det kan vara att teckna olika ord, läsa ordbilder eller ramsr

Klicka på länken här: Teckna Färgerna

Morfboth

Med den här appen har vi animerat både teckningar och leksaker. Vi målade först teckningar föreställande ansikten i närbild. Därefter fotade vi teckningarna och la in dem i appen Morfo Booth. När bilderna läggs in i appen blir fotot animerat med ögon som blinkar och en mun som pratar med en inspelad röst. Vi fotade även en docka som vi själva har sytt, det blir nästan lite läskigt att se hur dockan får ”liv”.

Att låta eleverna skriva berättelser till sina självporträtt och spela in det kan vara ett nästa steg. Kanske rita en historisk person och låta den berätta om sig själv!

Morfo Booth går att använda till mycket och tillsammans med eleverna går det säkert att hitta nya infallsvinklar.

 

Quiver

I den här appen färglägger eleverna olika bilder och med appen quiver får figurerna ”liv”. En uppgift som inspirerar eleverna att måla olika figurer för att sedan få se dem dansa, hoppa och snurra till musik.

I ett första steg ska bilderna som ska färgläggas väljas ut. För att skriva ut bilderna behöver man gå in på www.quivervision.com Det finns både betalbilder och gratis bilder att välja mellan.

När bilderna är utskrivna och färglagda är det dags för det magiska steget när bilderna blir tredimensionella. Det går också att filma i appen under tiden som bilderna får ”liv”. I den här filmen visar vi arbetet i klassen med quiver.

Interaktivt tält

En projektor, ett tält och en dator är allt som behövs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *